"In een krimpende markt - passagiers en cargo gaan fors achteruit- meer concurrentie toelaten zal gegarandeerd tot een sociaal bloedbad leiden. Zeker als je weet dat meer dan 70 % van de kosten van een afhandelingsbedrijf personeelskosten zijn", zei LBC-vakbondssecretaris Lode Verschingel deze middag.
Het voorbeeld van Schiphol ligt nog vers in het geheugen. Er vielen in 1995 honderden ontslagen na het openstellen van de markt voor meer dan twee afhandelaars. Een Nederlandse vakbondsvrouw kwam hierover vandaag tijdens de actie in Zaventem getuigen. Naast naakte ontslagen vreest het ACV ook toenemende flexibilisering en een neerwaartse druk op de lonen als er een derde afhandelaar komt in Zaventem.
Volgende maandag plannen de bonden een bezoek aan staatssecretaris voor mobiliteit Etienne Schouppe. Eind oktober 2011 loopt de huidige licentie voor de afhandelaars Aviapartner en Flightcare af. De staatssecretaris moet een beslissing nemen in het dossier. Het is daarna aan het kernkabinet van premier Leterme om een definitieve beslissing te nemen over meer dan twee afhandelaars op de luchthaven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten