donderdag 31 mei 2012

Neen aan megalomane shoppingprojecten

De leden van het Interregionaal Platform voor een Duurzame Economie (Unizo, Bral, IEB, BBL, ACW, ACV en FNUCM) dienden formeel bezwaar in tegen de komst van een shoppingcenter van 72.000 m² op de Heizelvlakte. Het megalomane project strookt niet met het huidige Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP), betekent een gevaar voor de bestaande handelskernen in Brussel en de Rand, maar ook meer files en luchtverontreiniging.

De Stad Brussel lanceerde vorige maand een oproep tot kandidaten om in het kader van het NEO-project, de herontwikkeling van 67 ha van de Heizelvlakte, een shoppingcentrum te bouwen op het Heizelplateau. De Stad Brussel wil daar dus een shoppingcomplex dat bijna zo groot is al Uplace en Just under the Sky samen. Het Platform kant zich trouwens ook tegen de komst van deze twee megacomplexen. Alle informatie hierover bundelen ze op http://www.shoppingmonster.be/.

Het Interregionaal Platform voor een duurzame economische ontwikkeling van Brussel en de Rand roept bewoners, handelaarsverenigingen en gemeentebesturen uit Brussel en de Rand op om deze wijziging in het Gewestelijk Bestemmingsplan (GBP) voor NEO te bestrijden, om volgende redenen:

  1. De plannen voor een shoppingcenter op de Heizel zijn in tegenstrijd met het huidige Gewestelijk Bestemmingsplan, dat de voorrang wil geven de verdere toeristische ontwikkeling van dit gebied. Het Gewest opende op 15 mei, het openbaar onderzoek voor de wijziging van het huidige GBP. In het gewijzigde GBP krijgt de Stad Brussel vrij spel om het Heizelplateau vol te bouwen met onder meer een megalomaan shoppingcentrum.
  2. Shoppingcenter NEO wil ook Vlaamse en Waalse klanten aan trekken. Want de Heizel mag dan wel vlot bereikbaar zijn met de metro vanuit het centrum van Brussel, de bereikbaarheid vanuit Vlaanderen en Wallonië is uitsluitend, en zeker niet vlot, met de auto gegarandeerd. De files op de Ring gaan hierdoor nog langer worden. Zo wordt het moeilijk om de mobiliteitsdoelstellingen van het Gewest en de Europese verplichtingen met betrekking tot de luchtkwaliteit te behalen. Het is trouwens opmerkelijk dat in de mobiliteitsstudie geen alternatieven werden onderzocht, laat staan dat er oplossingen zijn gevonden voor de mobiliteitsproblemen die dit project zal creëren. Combineer dit nog eens met het extra verkeer dat door de andere bouwprojecten wordt toegevoegd en je begrijpt al snel dat het aanschuiven wordt.
  3. Bovendien betekent het shoppingcenter ook een verzwakking van het huidige winkelaanbod in de binnenstad en in de omliggende handelswijken. Alweer moeten we vaststellen dat de Stad de voorkeur geeft aan de achterhaalde politiek van perifere commerciële ontwikkelingen, in plaats van te investeren in de leefbaarheid en de aantrekkelijkheid van de binnenstad. Dat laatste is nochtans een prioriteit voor het Gewest. De Stad heeft ook haar belofte om in overleg te gaan met de Brusselse handel niet nageleefd.
  4. Het Gewest en de Stad willen met het NEO-project het internationaal toeristisch potentieel van het Heizelplateau versterken. Maar de meest opvallende ingrepen in het NEO-project zijn enerzijds de komst van shoppingcentrum én het verwijderen van Mini-Europa en Océade, samen met het Atomium de meest succesvolle attracties op de Heizel. Het Platform betwijfelt sterk de meerwaarde voor het toerisme en de internationale aantrekkingskracht van een mega-shoppingcenter.
Het Interregionaal Platform bereidt een bezwaar voor dat zal ingediend worden naar aanleiding van het openbaar onderzoek tot wijziging van het GBP (15 mei tot 13 juli). Het Platform roept alle belanghebbenden op om kennis te nemen van het dossier. Gezien het om een omvangrijk dossier gaat, dat nog veel andere thema’s bevat dan het Heizelplateau, kunnen de organisaties van het Platform de bewoners, ondernemers en gemeentebesturen bijstaan om hun opmerkingen en bezwaren te formuleren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten