Onze regio krijgt de laatste tijd rake klappen te verduren. Denk maar aan de aangekondigde sluiting van Logistics Ternat of de blokkades bij DHL.
Andere bedrijven herstructureren, maar komen wat minder in het nieuws. Een goed voorbeeld hiervan is de geldtransporteur Brink’s dat onder andere vestigingen heeft in Machelen en Laken. De markt van de geldtransporten is oververzadigd. Het gebeurd dus vaak dat een commercieel contract overgaat van de ene op de andere firma. Zo ook met Brink’s dat het Dexia-contract verloor aan Group 4. Hierdoor lijdt Brink’s een omzetverlies van 20%.
De Amerikaanse directie besliste dan ook vorig jaar om 24 werknemers te ontslaan. De ontslagen werden doorgevoerd zonder enig overleg met de vakbonden. Er kwamen 2 verzoeningsinitiatieven, maar deze brachten geen soelaas.
Begin 2010 werden er nieuwe ontslagen aangekondigd, 20 in februari en nog eens 9 later op het jaar. Vakbondssecretaris Marc Geerinck van ACV Voeding en Diensten bleef samen met de centrale ijveren om te onderhandelen en slechts actie te voeren als de directie de argumenten van de vakbonden bleef negeren.
Uiteindelijk werd er toch deels op de eisen ingegaan. Zo zullen er geen gedwongen ontslagen meer komen tot en met eind juni 2010. Er zal worden gewerkt met een formules van vrijwillig vertrek, tijdskrediet en stopzetting van de interim-arbeid.
Daarnaast heeft de directie beloofd om maandelijks een vergadering te plannen met de syndicale delegatie en de ondernemingsraad om de operationele situatie en tewerkstellingsgraad te evalueren.
Een heikelpunt blijft wel de problematiek bij overname van een waardetransport-contract. De sectorale regels zeggen dat wanneer een commercieel contract wordt overgenomen door een concurrent, dat deze 80% van het personeel dat tewerkgesteld was op dit contract moet overnemen. Een regel die niet zo gemakkelijk uit te voeren is. Men is momenteel deze puzzel nog aan het oplossen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten