Vrijdag 2 april, de dag van de grote paasvakantie-exodus, sloegen werknemers van Flightcare en Aviapartner letterlijk hun tenten op in de vertrekhal van Brussels Airport. Hiermee protesteerden ze tegen de mogelijke komst van een derde afhandelaar. Nu al moeten werknemers op de luchthaven “kamperen” tijdens deze drukke vakantietijden. Een derde afhandelaar zal de flexibiliteit alleen maar verder opdrijven: split shifts, onregelmatige uren… Een normaal leven zal er niet meer inzitten.
Staatssecretaris Schouppe moet eerstdaags beslissen of alles voor Zaventem blijft zoals het nu is of dat er meer spelers een licentie krijgen voor deze activiteiten. De bestaande licentie loopt af in oktober 2011. In de komende maanden zal BAC, Brussels Airport Company, als uitbater van de luchthaven een nieuwe aanbesteding organiseren.
Als je weet dat voor dergelijke bedrijven meer dan 70% van de kosten loonkosten zijn, dan weet je dat de concurrentie, die nu al bikkelhard is, nog heviger zal worden als bijkomende bedrijven een licentie krijgen voor deze activiteiten. Contracten afsnoepen door werknemers zeer flexibel in te zetten, zal eerder regel worden dan uitzondering . Zo zullen de werknemers steeds maar sneller en meer moeten werken met versleten en slecht materiaal. Gezondheid en veiligheid van én passagier én werknemer komen dan verder onder druk te staan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten