vrijdag 8 februari 2013

Het ACV heeft een ombudsman


Dirk Uyttenhove is de eerste ombudsman van het ACV. Hij moet signalen over de werking en dienstverlening van het ACV opvangen en vervolgens bemiddelen tussen het ACV en de ‘klager’. De ombudsdienst treedt op voor alle leden, ongeacht verbond of centrale.

Werkwijze ombudsdienst
De vragen, bezwaren en klachten worden opgevolgd volgens een vaste procedure.

Ontvangst van de klacht
Bij ontvangst van een klacht wordt nagegaan of de klacht ontvankelijk is. Indien een klacht onontvankelijk is wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de indiener. Indien een klacht niet door de ombudsdienst kan worden behandeld, volgt een gerichte doorverwijzing met de nodige contactgegevens naar een (interne of externe) dienst die wel een oplossing kan bieden.

Eerste kennisgeving aan de indiener
Binnen een periode van 7 werkdagen wordt de indiener in kennis gesteld van de ontvankelijkheid van zijn klacht en welke opvolging hieraan wordt gegeven

Kennisgeving aan de organisatie waarop het bezwaar of de klacht betrekking heeft
Er wordt gevraagd aan de organisatie of dienst de ombudsdienst in kennis te stellen van de gevraagde informatie.

Onderzoek door de ombudsdienst
De ombudsdienst kan eigen initiatieven nemen om duidelijkheid te krijgen over een dossier en een passende oplossing zoeken. Indien nodig volgt er een contact met de indiener of bemiddeling tussen indiener en dienst. De ombudsdienst zal alles in het werk stellen om een passende oplossing te vinden binnen een redelijke termijn.

Opvolging
De ombudsdienst zal de indiener en de betrokken dienst op regelmatige wijze schriftelijk in kennis stellen van de vorderingen in het dossier. De ombudsdienst zal bij het afsluiten van het dossier een gemotiveerd besluit sturen aan zowel de indiener als de betrokken organisatie of dienst. Dit besluit betekent dat het dossier voor het ACV wordt afgesloten.

Hoe klacht indienen?
  •  Je vult hier het online klachtenformulier in;
  • Je neemt telefonisch contact op met de ombudsdienst: 02/246.36.15 (van maandag tot vrijdag tussen 09u en 12u); 
  • Je kan ook een brief sturen aan de ombudsdienst: ACV Ombudsdienst, Haachtsesteenweg 579, 1030 Brussel. Vermeld je naam, adres en rijksregisternummer, zodat we je snel kunnen contacteren.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten