woensdag 1 april 2009

Minister Milquet in de Pletinckxstraat: "Ik ben tegen afschaffing PWA"

Nadat enkele PWA-werknemers hadden getuigd over hun werk en nationaal ACV-secretaris Ann Van Laer het voortbestaan van het PWA door dik en dun verdedigd had, kreeg de Minister van Werk, Joëlle Milquet, het woord in het overvolle auditorium van het ACV in de Pletinckxstraat.

“Ik ben naar hier gekomen om u gerust te stellen. Ik ben tegen de afschaffing van het PWA en ik heb heel goed nieuws. Ik werk momenteel aan een ontwerp koninklijk besluit voor een soepelere organisatie van het PWA. Ik wil met het ACV ook verder het debat aangaan om andere activiteiten op te nemen in het PWA en het statuut nauwer te laten aansluiten bij de sector van de sociale economie”, zei Milquet in goed verstaanbaar Nederlands.

Met de soepelere organisatie van het PWA bedoelt ze een uitbreiding van het aantal uren op jaarbasis. Tot dusver mogen werklozen tot maximaal 45 uren per maand bijklussen via het PWA-statuut.

Maar veel klussen zijn wettelijk niet meer mogelijk sinds de opkomst van de dienstencheques voor huishoudelijke activiteiten in 2004.

“Voor de werkgevers is PWA een werkloosheidsval en zij zien het liever afgeschaft, met het grote geloof in de dienstencheques in het achterhoofd, maar dat is niet de oplossing voor iedereen”, zei Ann Van Laer tijdens haar betoog.

“Ook enkele politieke partijen wilden een jaar geleden tijdens de regeringsonderhandelingen het PWA afschaffen”, aldus Minister Milquet. “Het was de interimregering (zonder Milquet, nvdr) die besliste dat vanaf 1 juli 2009 het voor werklozen jonger dan 50 jaar niet meer mogelijk is om via het PWA-systeem thuishulp van huishoudelijke aard te presteren”, zei de Minister fijntjes. “PWA kadert in een werkaanbod voor iedereen. Daarom is een uitbreiding van de PWA-activiteiten nodig. Ik denk daarbij in eerste instantie aan kinderopvang en hulp in scholen, maar ik wil daarover het debat aan gaan”, besloot ze.

Om haar te bedanken voor haar zeer duidelijk engagement kreeg ze een pakje met daarin... een vuilblik en borstel (foto). "Da's voor mijn man", was haar eerste reactie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten