dinsdag 25 oktober 2011

Kraft Foods: Hop naar de Europese OR


Op 20juni 2011 maakte de directie van Kraft Foods Halle op een bijzondere ondernemingsraad bekend dat 3 productielijnen zouden verhuizen naar Oost-Europa. Belgische paradepaardjes als Chokotoff, Mignonetten en Boucheés zullen mogelijkerwijs vanaf 2013 niet meer in Halle van de band lopen maar in Kaunas, Wroclaw en Bratislava. Samengevat betekent dit voor Halle een noodlottig verlies aan productiecapaciteit van 7.000 van de 42.000 ton op jaarbasis, en 99 jobs. Onder de toekomstige werklozen bevinden zich niet alleen de thans gekende 76 arbeiders en 23 bedienden.

De drastische delocalisatie zal ook gevolgen hebben voor ruim 50 trouwe seizoensarbeidsters en inpakkers bij de Halse beschutte werkplaats De Floere.
De botte intentieverklaring van de Europese directie sloeg in Halle in als een bom! Het personeel weigerde gedurende 7 dagen het werk te hervatten en bewaakte dag en nacht de in- en uitstroom van Côte d’Or producten. Ook na deze week van “rouwprotest” werden nog op onregelmatige tijdstippen werkonderbrekingen gehouden.
Het bewijs van de populariteit bij de plaatselijke bevolking van de oeroude Belgische
Chokotoffs, Mignonetten en Bouchées werd o.a. zeer doortastend gegeven bij het uitdelen van de 3 topproducten op de markt in Halle. De emotie, sympathie en solidariteit was ook overweldigend te bespeuren via radio, TV, kranten en facebook. Bovendien werd er van over de hele wereld massaal ingetekend op de petitie van de vakbonden voor het behoud van de productielijnen in Halle.

Sinds 5 september werden de gesprekken aangevat met de vakbonden en de plaatselijke
directie van Kraft Foods Halle.Uit de afgelopen 6 informatie – en consultatievergaderingen in het kader van de Wet Renault bleken als belangrijkste items tot nog toe dat de theoretische besparing van de delocalisatie 6,5 miljoen euro
extra in het zakje van de Europese Groep zal doen klinken.

Daartegenover zou eventueel een magere 2 miljoen euro worden geïnvesteerd in de fabriek in Halle om van Halle een “ankerfabriek” te maken waar enkel nog repen en tabletten zullen worden geproduceerd.
Volgens de Europese Kraft directie dient er in Halle drastisch bespaart op conversiekosten en kan dit enkel door de productie te beperken tot repen en tabletten en is er geen plaats (geld!) meer voor diversiteit in de producten.

Deze enge zienswijze verontrust de vakbonden en de werknemers van Halle uitermate
aangezien zij van oordeel zijn dat al hun troeven op het voortbestaan van de fabriek uit hun handen worden genomen. Temeer uit het sociaal overleg duidelijk bleek dat de Europese top in Zürich geen garantie wil geven dat de hart van de productie, met name de productie van de vloeibare chocolade in de toekomst ook in Halle zal blijven.

Eveneens verontrustend is “intentie” tot het centraliseren van de R & D - afdeling (onderzoek en ontwikkelingscentrum) naar Lorrach. Er zal met andere woorden in de nabije toekomst enkel nog vanuit Duitsland worden gewaakt over het behoud en verdere ontwikkeling van onze typische Belgische chocoladesmaak.

De vakbonden zijn niet zonder reden uitermate bezorgd over het behoud van hun grootste troef “Belgian Chocolats” met Belgisch label. Ze voelen, sinds de implementatie van Catburry uit het Verenigd Koninkrijk, angstvallig aan dat het merk Côte d’Or wordt opgeslorpt in de Kraft - gigant en dat de “afrodite” olifant langzaam maar zeker met uitsterven bedreigd is op de chocolademarkt. Bovendien schermt Kraft Foods haar Duitse “Milka- markt” af van elke concurrentie met Côte d’Or producten. Terwijl de Milka producten volop provocerend worden gepromoot op de Belgische
TV en de paarse koe in alle Belgische warenhuizen te vinden is op de meest commerciële plaatsten in de winkelrekken wordt het Côte d’Or merk angstvallig binnen de Benelux- en Franse grenzen gehouden. Geen enkele adequate promotiecampagne met kans op slagen werd tot nog toe buiten deze contreien gelanceerd!
Temeer andere Belgische chocoladefabrikanten ook volop tieren op Aziatische markten heeft de Kraft -
Marketing naar het voorstel van de vakbonden tot grensverleggende promotie geen oren.
De vakbonden verwijten de directie uit Zürich anderzijds grootschalig eenzijdig kapitalistisch opportunisme.
Daar waar een evenwichtige methode van een gezonde economie bestaat uit het aanbod van producten en diensten ten bate van mensen tegenover menswaardige arbeidsvoorwaarden legt Kraft Foods mensen in de balans voor kortzichtig en risicovol winstbejag.

De wortels van de managementvisie van Kraft Foods Europa is gesteund op het egocentrisch “snel verdien effect” waarvan de bankencrisis een schoolvoorbeeld betreft en waardoor ons Europees sociaal model wordt misbruikt en langzaam maar zeker tot uitsterven is gedoemd.
Het standpunt van de vakbonden bij Kraft Foods is formeel: Elke verplaatsing van
productiecapaciteit zou een “geven en nemen” moeten zijn, waardoor niemand wordt benadeeld. Echter gebruikt Kraft Foods de werknemers in de Oost-Europese lage loon landen voor de productie van de Belgische chocolade die enkel op de Benelux en de Franse markt worden verkocht.Kraft gebruikt ook Oost-Europese chauffeurs om de basischocolade naar het Oostblok te transporten en om de afgewerkte producten netjes verpakt terug naar de Belgische winkelrekken te transporteren.
Hiermee veegt Kraft niet alleen de voeten aan het milieu en Belgische wegeninfrastructuur maar kiest ook enkel drastisch te investeren in landen met precaire arbeids- en loonvoorwaarden. Vandaag lokt de Oost-Europese arbeidsmarkt, maar Kraft Foods geeft geen enkele garantie dat de werknemers in het Oostblok ook na 2015 nog aan het werk zullen zijn…. Elke verbetering in hun arbeids- en loonvoorwaarden zal ook hun leiden naar botte ontslagen, mogelijks ten voordele van de Aziatische arbeidsmarkt.

Zoals de informatie en consultatieperiode van de Wet Renault het voorschrijft in het Belgisch recht kunnen geen voorbereiding in verband met de delocatisatie van productie van start kan gaan in Kaunas, Wroclaw of Bratislava voordat het sociaal overleg beëindigd is.
Echter schendt Kraft dit overleg zonder enige schroom! Enerzijds is de organisatie van de verplaatsing van de R & D – afdeling vandaag reeds aan volle gang en dus veel meer dan enkel een “intentie”. Anderzijds werden zonder enige voorafgaande consultatie of toelichting de witte mignonetten en chokotofs die sinds twee weken in de winkelrekken liggen geenszins in Halle geproduceerd, doch “elders”.

Niettegenstaande vermeldt de verpakking “vervaardigd in België”.

Reden ook waarom het gemeenschappelijk vakbondsfront haar ongenoegen wenst duidelijk te maken aan de directie van Zürich. De strijd van de vakbonden bij Kraft Halle is dan ook een principestrijd met als doel de unilaterale verplaatsing van productiecapaciteit uit sommige fabrieken een halt toe te roepen.
De menselijke tol die Kraft eist om kosten te besparen in ruil voor vettere winsten is tragisch! Waar Kraft het niet aandurft om door creatief management en inventieve marketing te gaan voor concurrentie op de chocolade markt kiest Kraft Foods ervoor om de concurrentie tussen de Kraftfabrieken onderling op de spits te drijven en de werknemers tegen mekaar op onder druk te zetten.
Op dinsdag 25 oktober, tijdens de Europese Ondernemingsraad zal een vakbondsdelegatie de 7.500 verzamelde handtekeningen overhandigen aan de Europese directie en met klem eerlijke toekomstgaranties en - perspectieven eisen voor het verder bestaan van de fabriek in Halle en gelijk een menselijke benadering van het managent nopens alle werknemers van Kraft Foods, verspreid over de hele wereld

Geen opmerkingen:

Een reactie posten