vrijdag 14 oktober 2011

Versterkt ACV-front op de luchthaven van Zaventem





















Op 10 oktober hield het ACV het versterkte samenwerkingsverband ACV Aviation boven de doopvont. De ACV-vakcentrales (LBC-NVK, ACV Transcom, CNE, ACV Voeding & Diensten, ACV Metea en ACV Bouw, Industrie en Energie) bundelen alle krachten om de werknemersbelangen op de nationale luchthaven maximaal te behartigen.

De luchthaven van Zaventem is met 260 bedrijven en 21 000 werknemers de tweede grootste tewerkstellingspool van Vlaanderen. Bovendien zorgt de luchthaven indirect voor nog eens 40 000 jobs elders in ons land. Het ACV telt er ruim 10 000 leden. Meer dan 300 militanten zijn er dagelijks in de weer om hun collega's op de werkvloer met raad en daad bij te staan.

Syndicale samenwerking is meer dan ooit nodig

De uitdagingen op de luchthaven zijn niet min: behoud van jobs, toenemende werkdruk, flexibilisering, moeilijke werkomstandigheden en afbraak van sociale rechten. Veel situaties en problemen zijn vergelijkbaar bij heel wat bedrijven op de luchthaven. Of het nu gaat om arbeiders of bedienden uit de sectoren grondafhandeling, de luchtvaartmaatschappijen, catering, horeca, schoonmaak, luchtverkeersleiding, de luchthaven zelf, de koerierbedrijven,onderhoud en herstelling van vliegtuigen, cargo of de 'skyshops'.

De luchthaven vormt een organisch geheel waar heel wat sectoren niet los van elkaar kunnen bestaan. Problemen in het ene bedrijf hebben gevolgen in een ander bedrijf. Dat vraagt om een gecoördineerde aanpak over de bedrijfsgrenzen heen. Als de globalisering ergens toeslaat is het wel in een internationale omgeving zoals de luchtvaartsector. De bedrijven op de luchthaven concurreren met elkaar, maar ook de andere luchthavens zijn concurrent geworden van Zaventem. Dit zet permanent een neerwaartse druk op de loon- en arbeidsvoorwaarden. Syndicale samenwerking is meer dan ooit nodig.

Modern netwerksyndicalisme

Ruim 10 jaar werken de ACV-centrales die actief zijn op de luchthaven samen in het luchthavencomité.. Ze worden daarin ondersteund door de regionale werking van ACV BrusseI-Halle-Vilvoorde. In de geest van een modern netwerksyndicalisme zet het ACV nu een volgende stap. ACV Aviation bundelt de krachten nu ook financieel en met inzet van personeel. Expertise, visie en kennis coördineren binnen één duidelijke structuur resulteert in een nog betere dienstverlening aan de leden.

ACV Aviation formuleert samen met haar militanten een syndicaal antwoord op de grote uitdagingen die zich aandienen. We sommen de vier belangrijkste van het moment op:

Uitdaging 1 - de voortschrijdende liberalisering

Sinds de jaren 90 kennen we een voortschrijdende liberalisering in de luchtvaartsector met een negatieve impact op de loon- en arbeidsvoorwaarden, een wilde flexibilisering en een doorgeslagen work–life balance. In naam van 'de concurrentiepositie' zien we meer en meer tijdelijke en deeltijdse contracten, interims, wisselvallige uurroosters, split shifts, annualisering van de arbeidstijd, en verkapte oproepcontracten opduiken.


Uitdaging 2 – de luchthaven als een arena van permanente herstructurering: moeizame toepassing van CA0 32 bis, misbruiken in onderaanneming.

Gelijklopend met de liberalisering hebben de luchthaven en de luchtvaartmaatschappijen zich beperkt tot hun kernopdracht en andere activiteiten afgestoten. De afgesplitste activiteiten zoals grondafhandeling, catering, schoonmaak, en security werden ondergebracht bij externe bedrijfsentiteiten. Dezelfde tendens doet zich voor bij de koerierbedrijven. Werknemers komen zo terecht in minder gunstige paritaire comités waardoor ze aan sociale rechten inboeten. ACV-Aviation wil waardig werk voor elke werknemer op en rond de luchthaven.

Uitdaging 3 – veiligheid op de luchthaven

De arbeidsvoorwaarden op de luchthaven worden voor veel werknemers gekenmerkt door een zware fysieke belasting. Voortdurend moeten ze zware pakken en goederen optillen en verplaatsen. Dit geldt ondermeer voor bagagisten, check –in agenten, cabinepersoneel, magazijnarbeiders,… De stresserende werkdruk versterkt deze fysieke belasting.

Daarnaast is er de niet te onderschatten druk van steeds wisselende ploegen. Wat doet het met een mens om de ene dag om 10 uur te starten en de andere dag om 14 uur? Wat is de impact op het privéleven wanneer weekdagen, weekends en feestdagen allemaal werkdagen zijn?

En dan is er nog de kwestie van het materiaal waarmee wordt gewerkt. Aftands materiaal hoort niet thuis op een moderne luchthaven. ACV Aviation eist perfecte veiligheid voor passagiers én werknemers.


Uitdaging 4 – leefbaarheid en bereikbaarheid in de luchthavenregio

Het luchthavengebied is geen eiland. Het situeert zich in een zeer dichtbevolkte regio. Daarnaast moet de luchthaven groeien om economisch rendabel te blijven. Ook zijn er de dagelijkse mobiliteitsstromen van werknemers, passagiers en goederen van en naar de luchthaven in een regio die zienderogen dichtslibt. ACV Aviation wil mee nadenken over een goed evenwicht tussen economische en ecologisch belangen.

ACV AVIATION:

- Geeft een stem aan àlle werknemers op de luchthaven;
- Vormt front tegen de neerwaartse sociale spiraal;
- Werkt aan een veilige luchthaven voor passagiers en voor werknemers;
- Biedt een structureel forum waar militanten van elkaar leren en samen standpunten innemen;
- Ontwikkelt een sociaal rechtvaardige en duurzame visie op de sociaaleconomische ontwikkeling van de luchthaven.









Meer informatie: http://www.acv-csc-aviation.be/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten