donderdag 20 november 2008

"Het postkantoor van de Brusselse Marollen wordt gesloten"

Je hebt het wellicht al ondervonden, De Post is in volle herstructurering met het oog op de volledige liberalisering van de postmarkt in januari 2011. De meest zichtbare herstructurering bij de grootste werkverschaffer van het land is de sluiting van postkantoren en het openen van postpunten in winkelcentra. Zo sluit bijvoorbeeld maandag het postkantoor van Malderen (Londerzeel) op het Vermaesenplein. De klanten van De Post kunnen er voortaan terecht bij Prima Magda op de Lippelostraat.
“Ook het het kantoor van de Brusselse Marollen in de Hoogstraat wordt heel binnenkort gesloten”, zegt vakbondssecretaris Freddy De Mesmaeker (foto) van ACV-Transcom in een interview dat morgen verschijnt in het weekblad Visie, editie 'Brussel en Rand'.

“’t Is weer een kantoor waar veel sukkelaars niet meer terecht kunnen. Zij moeten zich nu gaan verplaatsen naar het kantoor aan het Centraal-station of het Brusselse Zuidstation. Ook het kantoor in het Justitiepaleis wordt met sluiting bedreigd. Je mag gerust stellen dat nu al één op twee kantoren gesloten is”, aldus de ACV-vrijgestelde van De Post.

De krant De Standaard kopt vanochtend 'Nieuwe stakingen op til bij Post' en schrijft 'De vakbonden protesteren tegen Georoute 3 - een nieuwe hervorming bij De Post - en hebben stakingsaanzeggingen ingediend om lokale acties te ondersteunen.' Freddy De Mesmaeker die in Brussel de gewestelijk ACV-vrijgestelde is, reageert hierop: "het is niet omdat wij een stakingsaanzegging doen, dat wij oproepen om te staken. Wanneer de directie een stakingsaanzegging ontvangt, nodigt ze normaal de vakbonden uit om te praten over de problemen die er zijn. Het ACV overlegt nog altijd zoveel als het kan en voert actie als het moet."

Over die Georoute, het computersysteem dat de meest efficiënte postronde uittekent zegt hij in het interview met Visie: “Georoute 3 staat nu voor de deur. Maar er is op nationaal vlak geen akkoord over de voorgestelde normering. Voorlopig zijn alle besprekingen hierover bevroren omdat we in gemeenschappelijk vakbondsfront geprotesteerd hebben."

Lees het volledige interview met de vakbondsman bij De Post morgen in Visie editie 'Brussel en Rand' op pagina 17.

Wat vind jij van de dienstverlening van De Post? Ben je tevreden over jouw facteur? En over de dienstverlening in het postpunt bij jou in de buurt? Geef je mening over de herstructureringen bij De Post door hieronder te reageren.

8 opmerkingen:

  1. Een postpunt is ook geen postkantoor. Men zegt wel dat je in een postpunt de meeste verrichtingen kan doen. Maar ik hoor ook minder positieve kritiek van klanten van De Post. Zij moeten in de winkels waar een postpunt is vaak ook wachten voor ze geholpen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. het personeel van carrefour is van goede wil.het heeft ecter geenbtijd om zich deftig met de postklanten bezig te houden.
    wanneer men een overschrijving in de bus legt duurt het ook veel langer????

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onder andere postkantoor Zaventem Luchthaven zou ook zeer binnenkort sluiten en vervangen worden door een postpunt. Alhoewel daar geen specifieke beleggingsproducten worden verkocht zoals elders, waren er daar toch een heel deel firma's die aldaar allerlei geldverrichtingen konden uitvoeren (vooral geldstortingen). Dat is binnenkort dus ook gedaan, want een postpunt zal niet hetzelfde kunnen doen voor al die firma's.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Van mijn facteur geen kwaad woord. Jammer dat hij zo vaak facturen in mijn brievenbus deponeert!
    Waar moeten wij naartoe als het postpunt gesloten is wegens vakantie??? Jan met de pet wordt alweer vergeten. Moeten we dan 10 km verder naar een ander postpunt of kunnen we toch nog terecht in een postkantoor, als dit nog bestaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een postkantoor heeft zijn eigenheid. Afbouw van postkantoren..hoe klein ook is afbouw van de sociale rol die de overheidsbedrijven te spelen hebben. Wat hierna?!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik ben akkoord dat de Post een klantonvriendelijk bedrijf is. Dat is altijd zo geweest . Ik woon in Anderlecht sinds 1989 en ik heb kunnen vaststellen dat het personeel van de Post onvriendelijk en onbeschoft is en soms zo ver gaat vanachter het loket luidop minachtende opmerkingen te maken over de wachtende klanten...In Sint-Pieters-Leeuw is het niet veel beter. Ligt dat aan de hervormingen of is het de ingekankerde bedrijfscultuur van de Post ?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het actiecomité SOS Post komt op tegen de sluiting van postkantoren en in het algemeen tegen de aftakeling van de Post door de liberalisering en privatisering. Op zaterdag 13 december organiseren wij een manifestatie aan het Muntplein (plaats nog te bevestigen). Iedereen welkom (geen partijvlaggen aub. Verdere info op de website van ons comité www.post-sos-poste.be

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Sluiten van kleine postkantoren: een gemeenschapsonvriendelijke beslissing waar geen rekening werd gehouden met de geringe mobiliteit van senioren; een herstructurering ten koste van de personeelsleden!
    Postpunten: de medewerkers in de postpunten zijn geen specialisten inzake dienstverlening van de Post, zij voeren deze taken uit bovenop de andere taken die ze reeds moeten vervullen. Resultaat: onpersoonlijk, geen tijd voor de klant, alles moet snel gaan, je kan er geen bankverrichtingen doen als je rekeningen hebt bij "De Bank van de Post". Hiervoor moet je toch naar het postkantoor in het centrum van de gemeente en dat kan (als je buiten het centrum woonachtig bent) alleen met de bus of wagen (wat met milieuvriendelijkheid?).
    De service en persoonlijke contacten die je in jouw plaatselijk postkantoor kreeg mag je nu vergeten. Mijn conclusies zijn getrokken: voor zicht-en spaarrekening verander is simpelweg van bank. Nu nog wachten op de liberalisering om ook van leverancier te veranderen. Ondertussen maak ik zo weining mogelijk gebruik van de Post en gebruik zoveel mogelijk het e-mail.

    BeantwoordenVerwijderen